top of page
ROZLOZONE.jpeg

Karty możesz zamówić i kupić w następującyh miejscach:

logo_eduksiegarnia.jpg

ZAMÓWIENIA:

Karty możesz zamówić bezpośrednio na tej stronie wypełniając "Formularz zamówienia" lub zakupić je w tych miejscach:

Witryna  EDUKSIĘGARNIA

Sklep GADŻETY TRENERA

Witryna: EXPERIENCE CORNER

KO-KARTKI


Jak i kiedy ich używać
Karty, które trzymasz w dłoniach, zostały pierwotnie opracowane z myślą o zawieraniu KOntraktu z grupą (literówka celowa). Stąd skrócona nazwa robocza „KO-KARTKI”, której używałem w trakcie ich projektowania. Jak jednak każde narzędzie (czy technologia), mogą służyć wielu celom. Poniżej kilka inspiracyjnych przykładów pracy z nimi.

 

Zawieranie kontraktu

 

Dlaczego kontrakt?

Jeśli chcesz, aby Twoje szkolenia lub warsztaty przebiegały sprawnie, zadbaj o zawarcie tzw. kontraktu z uczestnikami. Kontrakt to zbiór zasad i norm wspólnie przyjętych przez uczestników, obowiązujących podczas całych zajęć. Dzięki temu uczestniczy czują się bezpieczniej, co przekłada się na ich większą otwartość i zaangażowanie. Taka atmosfera zwiększa z kolei efektywność procesu nauczania – uczestnicy lepiej przyswajają przekazywaną wiedzę i umiejętności.

Tobie z kolei kontrakt umożliwia skupienie się na zadaniach, a nie dyscyplinowaniu czy upominaniu grupy. Czasem może też być pomocny w podejmowaniu miękkich interwencji poprzez odwoływanie się do ustalonych wcześniej i przyjętych gremialnie reguł.

talia.jpeg

W jaki sposób korzystać z Ko-kartek przy zawieraniu kontraktu?

Na początku szkolenia lub warsztatów połącz uczestników w kilka małych grup (3-4 osoby). Potasuj karty i poproś, aby każda grupa wylosowała jedną lub dwie karty. Następnie zachęć do kilkuminutowej dyskusji na temat tego, jakie reguły będą pomocne w trakcie całego spotkania; na zasadzie: „co nam będzie pomagać?”, „co może nam przeszkadzać?”, „czego chcemy?”, „czego sobie nie życzymy?”. Symbole na kartach i związane z nimi skojarzenia niech stanowią punkt wyjścia do takiej rozmowy. 

Następnie zachęć podgrupy do podzielenie się efektami tej wewnętrznej dyskusji, będącymi propozycjami reguł i zasad. W trakcie dyskusji na forum – ze wszystkimi uczestnikami – poproś całą grupę, aby wybrała kilka (np. 4-5) wspólnych zasad obowiązujących na spotkaniu. Upewnij się i dopytaj, czy każdy uczestnik na pewno rozumie tak samo, na czym polegają ustalone zasady, i czy zgadza się z nimi.

Wybrane karty naklej na flipcharcie (np. mocującą masą samoprzylepną), a obok nich wpisz zasadę/regułę, którą karta ilustruje. Arkusz zawieś w widocznym miejscu sali, tak aby w trakcie całych zajęć w każdej chwili można było na niego spojrzeć lub odwołać się do umieszczonych na nim warunków wspólnej pracy.

 

Oto przykładowe zasady, które mogą znaleźć się w kontrakcie:

•       Wyciszamy telefony i zamykamy laptopy.

•       Jesteśmy otwarci na wszystkie pomysły i rozwiązania.

•       Dbamy o punktualność („10 minut przerwy” oznacza dokładnie 10 minut).

•       Aktywnie angażujemy się w ćwiczenia – nie jesteśmy jedynie biernymi obserwatorami.

•       Obowiązuje zasada „Do brzegu” – nie „odpływamy” za daleko od głównego tematu.

•       Wprowadzamy zasadę „Las Vegas” – to, co dzieje się na sali, pozostaje na sali.

Formularz zamówienia:

Dziękujemy! Wiadomość wysłana.

Wyślij formularz zamówienia, otrzymasz informacje o płatności.

Ważne: w polu "Uwagi" wpisz proszę czy:

1. Wybierasz dostawę poprzez paczkomat - jeśli tak, to podaj jego Nr lub adres.

2. Wybierasz dostawę przesyłki kurierskiej -  podaj nr telefonu dla kuriera lub powiadomienia SMS.

Regulamin sklepu sprawdzisz tu.

Polityka prywatności,

CENA (brutto, VAT wliczony):

1 zestaw kart: 90 zł.

Zestaw zawiera 35 kart o wymiarach 10X10 + ul tekturowym etui.

Do podanych cen należy doliczyć cenę wysyłki:

+ 10 zł (Paczkomat) lub 12 zł (kurier)  - ilość: 1 do 3 zestawów

+ 15 zł (Paczkomat) lub 20 zł (kurier) - 5 do 10 zestawów)

DLA KOGO KARTY?

Karty mogą być stosowane przez każdą osobę, która pragnie zwiększać ilość i jakość tworzonych pomysłów. Mogą z nich więc korzystać zarówno osoby pracujące w biznesie kreatywnym (np. pracownicy agencji reklamowych), scenarzyści i pisarze, jak i osoby pracujące z innymi w celu wywołania zmiany, czy rozwoju (np. nauczyciele, coachowie).

 

JAK PRACOWAĆ Z KARTAMI?

Karty mogą służyć zarówno do pracy indywidualnej, jak i grupowej. Ikony na kartach stanowią sugestię co do warunków lub zasobów sprzyjających danej metodzie. Nie należy jednak traktować ich rygorystycznie. Karty mają być przede wszystkim inspiracją, więc zapewne samodzielnie odkryjesz swój własny sposób i styl pracy z tym narzędziem.

Opakowanie_proste.jpeg

Inne zastosowania Ko-kartek

Poza zawieraniem kontraktu, karty możesz zastosować także do innych celów podczas pracy z grupą. Ikony na kartach mogą być bazą do generowania łańcuchów luźnych skojarzeń, które okazują się bezcenne w procesach kreatywnych. Poniżej znajdziesz propozycje dwóch takich ćwiczeń.

 

Tworzenie nowych idei

Cel: ćwiczenie myślenia bisocjacyjnego, trening płynności i elastyczności myślenia, tworzenie oryginalnych wyobrażeń.
Bisocjacja (dwukojarzenie) to synteza dwóch niezależnych od siebie idei, cech, pojęć lub obrazów. Jest to jedno z kluczowych zjawisk w procesie twórczym. Polega ono na uchwyceniu związku, który łączy dwa oddalone od siebie obszary, a następnie ujawnieniu ukrytych podobieństw. Zadanie uczestników polega w tym przypadku na wymyśleniu nowego produktu – np. zupełnie nowego rodzaju gumy do żucia.

Połącz uczestników w 3-4-osobowe grupy. Poproś każdą z nich o wylosowanie od 3 do 5 Ko-kartek. Pierwszym zadaniem uczestników jest wypisanie w postaci listy, przedmiotów, które znajdują się na kartach oraz kojarzących się z nimi słów – przymiotników i czasowników, na przykład:

1.     Zegar – okrągły, tyka, „chodzi”

2.     Kaktus – zielony, rośnie, kłuje.

3.     Smartfon – elektroniczny, błyszczy, dzwoni. 

Kiedy listy są już gotowe, zadaniem uczestników jest krótka dyskusja, np. na temat tego, jaki rodzaj gumy do żucia (lub inna dowolna innowacja) mógłby powstać poprzez jej połączenie z pojęciami, które znalazły się na liście; na zasadzie:

1.    zegar + guma do żucia = guma do żucia w kształcie krążków

2.    kaktus + guma do żucia = guma do żucia rosnąca/pęczniejąca w ustach

3.    smartfon + guma do żucia = świecąca guma do żucia itp.

Zadaniem każdej grupy jest wygenerowanie minimum dziesięciu tego rodzaju pomysłówna nowy produkty. Następnie poproś każdą grupę o przedstawienie swoich propozycji, aby dalej wspólnie – np. poprzez głosowanie – wybrać najlepsze idee.

 

Storytelling
Kart możesz też użyć do pobudzania kreatywności podczas tworzenia nowych historii i narracji. Podobnie jak w powyższym przykładzie, ich rolą jest uruchomienie przypadkowych skojarzeń stających się elementem pracy twórczej.

 

„Moja historia”

Cel: zapoznanie się grupy, zapamiętanie imion, budowanie otwartości.

Na początku szkolenia lub warsztatów zaproś każdego z uczestników do wylosowania pięciu Ko-kartek. Zadaniem każdej osoby jest potasowanie kart i rozłożenie przed sobą w jednym rzędzie w przypadkowej kolejności. W następnym kroku, każdy uczestnik kolejno opowiada coś o sobie w nawiązaniu do kart, które wylosował tworząc na podstawie obrazków prostą historię.

Jeśli interesują Cię narzędzia trenerskie
i coachingowe, to zapraszam również do zapoznania się z KARTAMI OPOWIEŚCI!

Karty_fota.jpg

O CZYM JESZCZE WARTO PAMIĘTAĆ?

Praca kreatywna może być dużo bardziej efektywna jeśli zastosujesz kilka prostych zasad. Poniżej pięć prostych porad w jaki sposób stworzyć warunki, w których możemy wymyślać o wiele sprawniej:

1. Oddziel Fantastę od surowego Cenzora  – oddzielaj na ile to możliwe fazę kreowania pomysłów (szczególnie tych najbardziej fantastycznych i „odlotowych") od ich krytycznej analizy i oceny.

2. Jeśli już dotarłeś do celu, idź dalej – nie istnieje „jedyne, słuszne rozwiązanie”. Kiedy znajdziesz nowy pomysł, ideę, nie poprzestawaj na tym tylko poszukuj kolejnych. Jest ich przecież nieskończenie wiele.

3. Nie traktuj tego zbyt serio – przystępując do pracy kreatywnej warto włączać w nią elementy zabawy i relaksu. Zwiększa to prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. „wglądu”, „olśnienia”

.

4. Zaprzyjaźnij się z wieloznacznością – kreatywność uwielbia paradoksy. Próbuj na to samo patrzeć z różnych stron, widzieć szerszy kontekst i oglądać rzeczywistość z wielu perspektyw.

5. Okazjonalność zamień w praktykowanie – myślenie innowacyjne, czy kreatywne traktowane jest najczęściej jako coś, co włącza się przy szczególnej okazji. Zmień to. Nawet niewielka dawka codziennych ćwiczeń pozwoli Ci pełniej wykorzystać twórczy potencjał.

bottom of page